.

när orden inte räcker till

aj

Inspiration

Jag har börjat skriva dikter utifrån ett antal utvalda ord. Ibland mina ord, ibland andras. Det ger mig inspiration som annars kan vara svår att finna. Ge mig fem ord att skriva en dikt på!

Förgänglighet

det slår mig
hur förgängligt livet är
en vindpust blåser bort våra minnen
och jag frågar mig ständigt varför
huvudvärken slår sönder mina tankar
abstinensen dödar hjärtat
och jag saknar dina läppar
den här staden var aldrig vår
men du var alltid min

Äppleträden

trots att äppleträden står i blom står jag på trottoarkanten med svarta tankar i en alldeles för långsam, färglös värld och jag önskar att du kunde sluta vara så himla kryptisk och finna mig älskvärd åtminstone för en dag

trots att äppleträden står i blom står jag i dörrspringor och andas krampaktigt medan mitt bultande hjärtat spricker precis som tekoppen i handen vars vatten bränner men det är inte ens i närheten av empati för dig och kärleken som aldrig slutar brinna

Tragiska tisdagskvällar

tragiska tisdagskvällar, magknipet som dödar och steget vi aldrig vågar ta. kärleken är vår, men skenet kan bedra. i framtiden finns rynkor vi aldrig ska få se, att du och jag blir gamla är nåt som aldrig kommer ske. men ifall kylan ger med sig och Paris skönhet består, vill du beundra livets vackraste vy och låtsas som att världen för alltid är vår?


Sommarnatt

en sommarnatt i mängden
jag klunkar cider tills solen går ner
mina tankar klänger sig fast vid dig
omedvetet strör du havssalt i mina sår
fast du bara är inbillning
ingen förstör mig lika vackert som du
minnet av våra kroppar tätt intill
hur vi kurade ihop oss under kalla sommarnätter
alla löften vi någonsin gav varann
dina ord ekar fortfarande i mitt huvud
men du skulle aldrig gå genom eld
för mig

Tankar i mörkret

Solnedgång. Mörkret lägger sig över mina fyrtiotvå kvadrat. Fyrtiotvå lager av ensamhet. Ängsliga hjärtslag bultar alldeles för hårt. Taktfasta explosioner inombords. Åtskilliga försök till att hålla andan. Ingen kan höra mig nu. Att vara gömd i fosterställning under täcket. Rädslan kryper innanför huden. Utanför mitt fönster kryper människor fram. Alkohol förvränger människors förstånd. Plötsligt minns jag allt jag nånsin velat förtränga. Alkohol som pulserar i blodet. Pulsens språngmarcher. Alla tankar som någonsin svidit hål i själen. Det kryper i mitt huvud. Känslan av att falla huvudstupa framåt. Jag faller.


Aldrig nånsin falla ner

Hon säger jag ska skriva. Om dammet under sängen. Om fåglarna high in the sky. Dammet virvlar runt i cirklar och fåglarna flyr i flock. Dina andetag värmer min hud. Det är det här de kallar verklighet. Berusade tankar. Vi skulle aldrig nånsin falla ner. Jag ville ju flyga. Sväva högt ovanför molnen. Vill du sväva med mig? Konsten att flyga utan vingar. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till. Smala sängar blir till flygfält. Molnen är ännu en oändlighet bort. Vi kommer ingenstans. Jag sluter mina ögonlock. Du viskar små hemligheter i mitt öra när jag somnat. Ett hjärtas monolog. Att vakna upp i ordlöshet, du vet när orden fastnar på tungan. Som att gömma hemligheter innanför sitt skal. Kan du se in i mig? Ett spöke på vift genom natten. Transparens.  Jag vill att du ska se mig. Jag vill att du ska se när jag spyr upp mina känslor om nätterna. När mina tankar exploderar. Ibland tänker jag bara på dig. Ibland tänker jag på fallen. Jag ska aldrig nånsin falla ner.


RSS 2.0